Sejarah Floppy Disc

Sejarah awal floppy disc pada tahun 1967. Ketika itu IBM (International Business Machines) mangarahkan Devisi Media utk mencipta sebuah system yg sederhana utk meloading microcode kedalam mainframe 370

Pada tahun 1971, dibawah kepimpinan Alan Shugart dan para kakitangan di IBM berjaya membangunkan floppoy disk yg pertama. Pertama kali dicipta namanya bukan floppy disk tetapimemori disk. Floppy disk diambil dari kata “floppy” yang bererti fleksible, muncul kerana memori disk itu yg sangat fleksible.

Di tahun 1976, cakera liut dan cakera drive yg fleksible telah dihasilkan oleh Alan Shugart atas permintaan syarikat computer Laboratories, yg menginginkan untuk disk drive dan floppy disk ini boleh gunakan pada komputer desktop mereka. Kemudian para pengeluar computer yg lain turut mengikuti cara ini.

Dan pada tahun 80-an, pelbagai saiz cakera ditawarkan oleh lain syarikat – syarikat. Dan masing – masing system computer menggunakan format mereka tersendiri.

Pada tahun 1981. Sony memperkenalkan disknya bersaiz 3.5 inci.

Pada tahun 1984, Apple computer memilih format cakera pengeluaran Sony tersebut bagi dipasangkan di komputer Machintosh yg akhirnya menjadi format standart di Amerika.

Komponen – komponen dalam floppy disk :

1. Write - Protecab

2. Hub

3. Shutter

4. Plactic housting

5. Paper Ring

6. Magnetic Dusk ,dan

7. Disk Sector

Ulasan

  1. Salam Tuan Rumah, tima kasih tulis n3 ni. Ringkas, padat dan berinfomatif!

    BalasPadam
  2. Moh Kembara - trima kasih atas komen anda.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Nora Danish, Jejai bersatu???

Apa yang perlu anda tahu tentang logo kereta

Robot mirip kepada manusia. [Tech]