Kumpulan Hujan???

AMARAN!!! Entry nie takde kena mengena dgn kumpulan muzik tempatan Hujan.

Kali nie aku nak cerita 10 perkara menarik mengenai hujan.

1. Purata kelajuan jatuhnya air hujan hanyalah 8 - 10 km/jam.

2. Air hujan jatuh ke bumi dgn kelajuan yg rendah kerana titik hujan memiliki bentuk khas yg meningkatkan kesan geseran atmosfera dan membantu hujan turun ke bumi dgn kelajuan yang lebih rendah. Andaikan titik bentuk hujan berbeza atau andaikan atmosfera tidak memiliki sifat geseran (bayangkan jika hujan terjadi seperti gelembung air yang besar yg turun dari langit), bumi akan menghadapi kehancuran setiap kali hujan turun.

3. Ketinggian minima awan hujan adalah 1,200 meter.

4. Efek yg ditimbulkan oleh satu titis air hujan yg jatuh dari ketinggian tersebut sama dengan benda seberat 1kg yang jatuh dari ketinggian 15mcm.

5. Awan hujan pun boleh ditemui pada ketinggian 10,000 meter.

6. Dalam satu saat, kira - kira 16juta tan air mengewap dari bumi.

7. Jumlah ini sama dengan jumlah air yang turun ke bumi dlm 1 saat. Dalan satu tahun, dianggarkan jumlah ini akan mencapai 505 / 1012 ton. Air terus berputar dlm kitaran yg seimbang berdasarkan "kualiti"

8. Butiran air hujan berubah bentuk beratus - ratus kali tiap saat.

9. Kalau butiran air hujan itu dibekukan akan membentuk kepingan kristal yg indah, tidak seperti air biasa yang dibekukan di freezer atau peti sejuk.

10. Setelah hujan turun, tanah lalang, rerumput akan mengeluarkan bau wangi yg khas, Sebatian ini di panggil "petrichor".

Sekian renung2kanlah...

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Nora Danish, Jejai bersatu???

Apa yang perlu anda tahu tentang logo kereta

Robot mirip kepada manusia. [Tech]