Mitos tradisi Valentine Day???

Salam... Sempena Valentine Day esok, aku nak cerita sikit pasal mitos yang diamalkan oleh orang2 barat yang aku dapat dari pakcik google. Maklumlah besok adalah hari yg dinanti- nantikan bagi orang2 yang sedang bercinta. Tak kira le yg dah kawin atau belom...

1) Jika anda memotong sebiji buah epal dibahagian tengahpada Hari Valentine, hitunglah bijinya. Ia menunjukkan jumlah anak yang akan anda dapat selepas berkahwin.

2) Petiklah sekuntum bunga dandelion (sorry nama bunga nie dlm bahasa melayu aku tak tahu..huhuhu) yang tengah mengembang. Kemudian tiup tiap2 kelopak bunga itu, lalu hitunglah kelopak yang tertinggal. Ia mengambarkan jumlah anak yang akan anda dapat selepas berkahwin.

3) Beberapa orang percaya bahawa jika seorang wanita ternampak burung bangau terbang semasa Valentine Day, bererti dia akan berkahwin dengan seorang kelasi kapal. Jika burung pipit, dia akan berkahwin dengan seorang jejaka miskin tetapi hidup bahagia bersama. Sementara jika terlihat burung layang2, dia akan berkahwin dengan seorang jejaka jutawan.

4) Didalam satu pesta sempena Valentine Day, di negara Rom, para gadis akan menulis nama mereka di atas kertas dan dimasukkan kedalam botol. Maka para jejaka akan mengambil botol tersebut dan melihat siapakan jodoh mereka.

5) Di negara yg sama jugak, gadis2 akan menerima hadiah berupa set pakaian dari para jejaka. Jika si gadis menerima hadiah tersebut, bermakna dia bersetuju untuk berkahwin dengan jejaka tersebut.

6) Di negara Wales, para jejaka akan menghadiahkan senduk kayu kepada kekasihnya sempena Valentine Day. Ketika itu senduk berukuran bentuk hati atau kunci merupakan pilihan utama.

7) Dibeberapa negara Eropah, anak2 gadis kecil akan disolek seperti gadis dewasa di malam Valenyine Day. Mereka akan berkunjung dari rumah ke rumah.

p/s: nasihat aku janganlah korang bercaya pulak. Ianya hanyalah sekadar informasi sajeee...




Ulasan

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Nora Danish, Jejai bersatu???

Apa yang perlu anda tahu tentang logo kereta

Robot mirip kepada manusia. [Tech]