Pasukan Malaysia

Tahniah aku ucapkan kepada pasukan Malaysia bimbingan K Rajagopal kerana berjaya layak ke perlawanan final pada 26/12/2010. Sama-samalah kita doakan kejayaan pasukan Malaysia.

Petikan Harian Metro 20/12/2010:

KAPTEN skuad kebangsaan, Mohd Safiq Rahim percaya impian untuk bergelar juara Piala Suzuki AFF bukan lagi sesuatu yang mustahil selepas mengetuai rakan-rakannya mara ke perlawanan akhir dengan menyingkirkan juara bertahan, Vietnam pada separuh akhir, kelmarin.

Perancang tengah berusia 23 tahun itu kini semakin yakin skuad itu bakal mencipta satu lagi sejarah bola sepak tempatan selepas anak buah K Rajagobal mengakhiri penantian 20 tahun pingat emas Sukan Sea dan mara ke pusingan kedua Sukan Asia selepas tempoh 32 tahun.


“Kami cuma perlu mengekalkan prestasi terbaik pada dua perlawanan akhir Ahad dan Rabu depan selain membaiki kelemahan yang ada sepanjang kejohanan ini iaitu sejak perlawanan pertama.

“Walaupun sasaran awal adalah separuh akhir, kerja keras serta kerjasama berpasukan akhirnya membuahkan hasil untuk menamatkan penantian 14 tahun mara ke perlawanan akhir,” katanya.


Pada separuh akhir kedua di Stadium Nasional MyDinh, Hanoi, Malaysia mengamalkan corak permainan bertahan sepanjang 90 minit kerana sedar Vietnam pastinya memburu gol awal untuk mencetus semangat selepas Malaysia menang 2-0 di Stadium Nasional, Bukit Jalil, Rabu lalu.


“Vietnam dijangka menyerang habis-habisan menyebabkan kami mengamalkan corak bertahan supaya tidak membenarkan mereka menjaringkan gol.

“Walaupun ramai pemain muda dalam skuad ini, kami berjaya mengekang asakan jentera serangan Vietnam yang kebanyakannya berpengalaman bermain di peringkat ini,” katanya.


Usaha bertahan Malaysia akhirnya membuahkan hasil apabila tiada gol dijaringkan lawan yang mendapat beberapa peluang terbaik namun dinafikan kecekalan barisan pertahanan negara serta kecekapan penjaga gol, Khairul Fahmi Che Mat.




Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Nora Danish, Jejai bersatu???

Apa yang perlu anda tahu tentang logo kereta

Robot mirip kepada manusia. [Tech]